fredag 1 mars 2013

-Varför så låg nyttjandegrad? -Tomma simar vart jag ser!

County&Western Club fullständigt öde. Klockan är fredag 9.00 i Sverige men i Vildavästernland är den midnatt mellan
torsdag och fredag så amerikanerna sussar gott och klubben står oanvänd fram till fredag 20.00 Vildavästerntid
På bloggar och i destinationsguiden och av vänner har jag fått massor av tips om trevliga platser. 
Bra klubbar med gött driv. På helger finns ofta något att göra i Second Life. Trevliga klubbar där man träffar folk. I somras var jag en del på Yadkinfestivalen.
Nu har jag lite tid och har passat på att kolla så alla LM till klubbar funkar och att klubbarna finns kvar.
Vad som slår mig är hur tomma klubbarna är mesta delen av veckan.
Om jag drar parallellen till jordbruket hemma. Vår gård eller brukningsenhet som det heter numera består av sex sammanslagna mindre gårdar. Det innebär att vi har sex boningshus, sex lador, sex djurstallar och sex maskinhallar. Det blir ingen ekonomi i det så boningshusen är sålda eller uthyrda. Flera byggnader är ombyggda till gårdsbutiker eller verkstäder. En loge är danslokal osv. Jordbruket drivs rationellt i moderna lokaler med moderna maskiner samlade på ett ställe. En jättestor traktor som uträttar jättemycket på samma tid som sex små osv.
En sim kostar minst, enligt vad jag hittat, ungefär 2500:- i månaden att hyra eller 3,50:-/timme. Många simar används i bästa fall fyra timmar per vecka eller 16 timmar/månad. Då rusade kostnaden genast i höjden. 156,25:-/timme.
Jändis Yadkin är den sim jag tänker på först när man talar om hög
nyttjandegrad. Flera klubbar, konstutställning och mycket annat.
Flera simägare har samlat många aktiviteter på en sim och har kanske fått ner timkostnaden till 25-30:-/utnyttjad timme.
Finns det fler lösningar?
-"Hopfällbara klubbar"? Kan man efter sina fyra timmar spara tillbaka sin klubb till inventoryt och låta någon annan från en annan tidszon slå upp sin hopfällbara klubb i fyra timmar? Sex klubbar skulle kunna samsas om samma yta.
-Lösa väggar? Ett dansgolv är ju ett dansgolv och de flesta dansgolv funkar likadant. Det som skiljer klubbarna åt är väggar och tak. Kan man snabbt slå upp lösa innerväggar och tak och få en annan karaktär på klubben och sen ta bort dem efter sina fyra timmar?
-En klubb många DJ:s. Flera klubbar, t.ex Muddy´s har öppet 24/7 men med olika DJ:s som byts varannan timme. Senast jag var på Muddys var det bara den klubben på simen men idag när jag var där hade det vuxit upp affärsgator runt klubben och timkostnaden har naturligtvis sjunkit dramatiskt.
De komplexa simarna som t.ex London och München innehåller oerhört mycket olika aktiviteter men även små simar kan dra nytta av samma tankesätt.
-Ja det var en bonnunges funderingar, bara att hoppas att alla tar det på rätt sätt och inte som kritik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar