tisdag 23 april 2013

Vad är närodlat egentligen?
Våga fråga få en bonde på köpet!

Den här halmen är närproducerad och kommer att återgå till jorden utan att lämna gården.
Med annat är det lite si och så med vad som är närproducerat.
LRF startar kampanjen Våga fråga få en bonde på köpet! Det är tänkt att du ska med hjälp av en app i mobilen ska du scanna streckkoden och få reda på var inte bara korven kommer ifrån utan även var innehållet i korven kommer från.
Har förstått att de flesta vill handla närodlat för att kvalitéen på svensk mat är hög och djurhållningen är bra. -Sen finns det självklart några som fuskar men det finns hyggliga kontroller även i senare led.
Matfusk blir tack och lov en stor nyhet i Sverige vilket också bidrar till att hålla ordning i leden.
-Men vad är "närodlat egentligen"? 
Den tanken slog mig när jag handlade mat igår. Det störtexponerades "Polarkaka" från Sorsele i Lappland.
-Svenskt? -Ja så långt är jag med.
-Närodlat? - Absolut, vetet kan ha växt på våran åker utanför Hjo. I Lappland finns inte vetemjöl i den omfattning som Polarkaka behöver utan det kommer säkert från kvarnen i Lidköping.
-Närbakat? -Nej! Nej! Nej!
Räknar man ihop transporten från åkern i Hjo till kvarnen i Lidköping vidare till bageriet i Sorsele och sen till ICA Nära Lyan i Mölndal det blir 300 mil! Brödet kunde lika väl vara bakat i Italien!
Nej Emha sa jag till mig själv och köpte bröd från Kvarnby Bageri i Mölndal. Någon kilometer från ICA-butiken. Mjölet kommer antingen från Västergötland eller Halland. Totalt en resa på 5-10 mil absolut max.
-Det kallar jag "närproducerat". Närodlat är ett väldigt missvisande ord.
Här kan du läsa mer om LRF:s kampanj Våga fråga få en bonde på köpet! och ladda ner appen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar