tisdag 14 maj 2013

G-Em-C-D7-G
Häng me på party slit dig loss...

En grillplats, en strand, en gura, nåt att äta, nåt att dricka lite killar och tjejer... = sommar
Är hemma på gården just nu. För flit och redlighet i skolan och för att man är klar för terminen fyra fem veckor före sina kurskamrater belönas man med att få så.
Nu var vädret på "min" sida. Det är just nu lite för blött för att kunna så. Köra med traktor just nu gör mer skada än nytta. Istället gick jag på upptäcktsfärd på vinden. Där i sitt fodral stod min gamla gitarr. Började spela i småskolan men när jag började gymnasiet tog tiden slut.
Tog fram den och började klinka. Hjälp så ostämd! Försökte stämma själv men det var uppenbarligen länge sen det med. Lät inget bra alls.
Använde hjärnan istället. Macen har ju en inbyggd mikrofon undrar om det finns något gratis stämningsprogram på nätet?
Där träff! PitchPerfect Tuner - för windows MacOSX och iPhone alldeles gratis
för Windows MacOS X och iPhone och gratis. Laddade ner och testade oj så bra det lät. Fram med notboken och testade ett par låtar jag spelat mycket förr 
G-häng med på party slit dig och kom Em loss, C ta din gitarr din D7 vän och kom hem till G oss
Efter några försök så satt allt ackorden som förr men tempot...som gammal fäbodpsalm! Bara att öva vidare och plötsligen så satt den som en smäck.
Styrkt av framgången kastade jag mig över Bob Dylans Blowing in the wind G               C                    D              G
How many roads must a man walk down
Alla goa minnen från hur vi satt nere vid grillplatsen på sommarloven och ... ja ni vet.
Hoppas det här blir en sån sommar, jag är i alla fall redo med gitarren. Kanske ska öva in ett par låtar till förstås 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar