tisdag 6 maj 2014

Å där satt jag och såg ut

-Där kommer du och din morsa och här sitter jag och ser ut.
Fredag förra veckan var jag i stan för att prova klänningen jag
ska ha när jag följer
med Martin  som respektive på bröllopet i juni.
Kom lite tidigt så jag passade på att slå mig ner på utefiket på Kungsgatan.
Satt där i godan ro, drack mitt kaffe och läste Göteborgs-Posten. Hade valt kläder som var lätta att dra av och på eftersom jag skulle prova. Det blev en tunika och ett par chinos. På fötterna hade jag ett par loafers. Finskorna bar jag i en påse. De vill ja ha snygga till festen men de behövdes för längdens skull.
Plötsligt hör jag någon som säger hej.
Tittar upp från tidningen lite frånvarande, var djupt inne i en fängslande artikel.
Där står han Martin som jag ska vara respektive åt.
Bredvid honom står en äldre dam. raskt presenterade hon sig som hans mamma.
-Nej men så trevligt att träffas flöjtade damen. Martin ska till Ströms och köpa kostym, skjorta och slips till kalaset och jag ska till Ramona och prova min klänning.
Här kände jag en liten varningsklocka i nacken. Känner igen den här sortens tanter från Hjo med omnejd. Låter man dem ta kommandot så slukar de en helt.
-Men så bra Martin, sa jag, då ber vi att få med ett färgprov på klänningen så vi kan matcha slips, näsduk och sockar sa jag snabbt.
Lite stil får man ju ha när man ska "visas upp" för mor och far.
-Ja det var en bra idé Emha flöjtade tanten.
Att Hjo är en lite håla där man kan ha svårt att undgå att möta folk man känner men Göteborg är 100 ggr större. Inte ens där "går man säker".
Plötsligt såg Martin lite plågad ut. Hans plan var att dumpar morsan på Ramona och sen gå själv och handla i lugn och ro.
Nu hade två starka viljor med gemensamma krafter planerat om hans dag. Tyckte nästan lite synd om honom när han satt på en stol och löste korsordet i GP och var tvungen att säga "åh så fint" både till mig och hans morsa när vi visade klänningarna.
För att vara pojkmorsa är hon riktigt trevlig. På stående fot bjöd hon mig på söndagskaffe hemma hos dem i Brottkärr. Så det var ju bara för Emha att gå in på Ströms dam och köpa ett par vita chinos, en marinblå top med tunn tvärrandig jacka från Basler.
När modern "fått sitt" och åkt hem tog jag hand om Martin.
Någon belöning måste få efter en så strapatsrik dag.
Jo då han fick tag i en ny kostym, en skjorta, slips och näsduk som matchar min klänning.

2 kommentarer:

  1. Att som man tvingas med att köpa kläder med två kvinnor, är inte förenligt med Genevekonventionen!!!
    Kan klassas som tortyr!! ;)

    /Ikaros String

    SvaraRadera
  2. En hård prövning var det säkert för honom.
    Men jag tröstade honom hela helgen. På måndag såg han rätt nöjd ut om än lite trött :D

    SvaraRadera