tisdag 12 maj 2015

-Hur kunde jag tro att jag inte skulle bli inblandad?

Detta är bara middagsmaten till oss fyra, sen ska vi ta detta gånger 35 så alla får
Min lille storebror gifter sig nästa helg.
Kalaset ska hållas i vårt föräldrahem närmare bestämt ska 126 gäster klämmas in på den gamla logen.
Det var länge sedan den användes till hö. Nu har vi den mest som festlokal. Grannskapet brukar ordna knytkalas till midsommar och liknande.
-Igår satt vi, Martin och jag, och slötittade på TV när det pingade till i datorn på bordet.
Morsan ville Skypa.
När morsan får arbetslust blir jag ofta väldigt trött
-Hej det är mamma. Jag skulle bara säga att jag fixat en tid hos frissan till dig den 23:e klockan 9.30.
-Åh så bra, då slipper jag "hemslöjda själv" haha.
-Ja, hur har ni den annars? ångade morsan på -Ni har väl mycket nu före examen.
-Nej jag har inget före den 3:e juni svarade jag.
-Jag ska gå caddy i helgen men sen är det samma här svarade Martin.
Då började äntligen hjärnmaskineriet fungera igen. -Djävlar tänkte jag, det finns så klart hur mycket som helst att göra hemma före bröllopet. Men det var ju så dags
-Vi håller på med förberedelserna fortsatte morsan, pappa har kört terrasstvätten över golvet i gamla logen och de håller som bäst på att bära in bord och stolarna igen.
Vi bakar och lagar mat i långa banor. Det är mer att göra än man tror.
-Ni har möjligen inte vägarna förbi tror ni?
Det lugna behagliga livet på landet!
Den som myntade det uttrycket har inte träffat morsan, farmor och mormor
-Suck, jag kan komma imorgon svarade jag med påklistrad entusiasm.
-Åh du är tjejen hela veckan!
Martin sneglade på mig och förstod väl på min blick att han förväntades säga rätt sak.
-Jag kan komma på måndag.....
-Tar du tåget så hämtar jag dig i Skövde sa jag. Tjugo minuter dit, vänta en kvart på tåget, tjugo minuter hem. 55 minuters vila är inte illa i dessa sammanhangen.
Har dessutom precis fått min mens så helgen är ändå skämder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar